Ήχος Ι: Ηχητικός Σχεδιασμός-Ηχητικά Περιβάλλοντα

Κωδικός μαθήματος
ΕΑΡΕΕ26-ΠΨΤ
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Δ / ΣΤ / Η
Σειρά εμφάνισης
12
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ - ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ   [ΛΟΥΚΑΣ ΜΕΣΣΗΝΕΖΗΣ]

Περιγραφή μαθήματος
Image
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

🔵 🔴 🟡 Περιγραφή μαθήματος

Το μάθημα εισάγει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες στην τέχνη του ήχου, (sound art) τον ηχητικό σχεδιασμό και τα ηχοτοπία. Ο ήχος εξετάζεται τόσο ως αυτόνομο μέσο δημιουργικής έκφρασης, όσο και σε σχέση με τα νέα μέσα. Έμφαση δίνεται στην επεξεργασία του ήχου για τον κινηματογράφο, το ραδιόφωνο, το διαδίκτυο και τις παραστατικές τέχνες, εστιάζοντας στις σύγχρονες τεχνικές ηχογράφησης, ψηφιακής ηχητικής επεξεργασίας και παραγωγής. Παρέχονται επίσης οι απαραίτητες δεξιότητες για τον ηχητικό σχεδιασμό και τη μίξη, με τη χρήση πληθώρας εργαλείων και λογισμικών που χρησιμοποιούνται ευρέως στον καλλιτεχνικό και επαγγελματικό χώρο. Επίσης, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές έχουν την ευκαιρία να εξοικειωθούν τόσο θεωρητικά όσο και πρακτικά με τη διερεύνηση της έννοιας των ηχητικών περιβαλλόντων και της ακουστικής οικολογίας. Το μάθημα συνδυάζει θεωρητική μελέτη, πρακτικές ασκήσεις, ομαδικές δραστηριότητες και την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου έργου τέχνης ήχου ή ηχητικού σχεδιασμού.

Στο τέλος του μαθήματος, ο/η φοιτητής /φοιτήτρια θα είναι σε θέση να:

  • Γνωρίζει την ιστορία της ηχητικής τέχνης και να έχει εξοικειωθεί με τις σύγχρονες μορφές της.

  • Κατανοεί και να εφαρμόζει στην πράξη τους διαφορετικούς τρόπους ακρόασης (Modes of Listening)

  • Κατανοεί τις βασικές αρχές και τις τεχνικές του ηχητικού σχεδιασμού σε συνδυασμό με άλλες μορφές τέχνης.

  • Έχει αναπτύξει δεξιότητες στη χρήση επαγγελματικών και ανοιχτού κώδικα λογισμικών ηχητικής επεξεργασίας.

  • Έχει εξοικειωθεί με προηγμένες τεχνικές ηχογράφησης, μίξης και ηλεκτροακουστικής επεξεργασίας του ήχου, εφαρμόζοντας αυτές τις δεξιότητες σε διάφορες εργαστηριακές ασκήσεις και project.

  • Κατανοεί τη δομή του soundtrack αναλύοντας τα στοιχεία του, καθώς και τον ρόλο που παίζουν στη δημιουργία της συνολικής ακουστικής εμπειρίας ενός οπτικοακουστικού έργου.

  • Να κατανοεί πως ο ήχος συμβάλλει στην αφηγηματική δομή και την ατμόσφαιρα σε ένα οπτικοακουστικό έργο.

  • Κατανοεί και να αναγνωρίζει τα δομικά στοιχεία του ηχοτοπίου και τις βασικές αρχές της ακουστικής οικολογίας.

  • Να εφαρμόζει τις γνώσεις και τις δεξιότητές της/του για τη δημιουργία ολοκληρωμένων έργων ηχητικού σχεδιασμού

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

🔵 🔴 🟡 Θεωρία (1 ώρα)

  1. Η τέχνη του Ήχου Ι: Ιστορία της Ηχητικής Τέχνης
  2. Η Τέχνη του Ήχου ΙΙ: Τρόποι Ακρόασης
  3. Η Τέχνη του Ήχου ΙΙΙ: Σύγχρονη Τέχνη Ήχου
  4. Ηχητικά Περιβάλλοντα Ι: Ηχοτοπία και Ακουστική Οικολογία, Συνθετικά Ηχοτοπία
  5. Παρουσιάσεις Προόδου
  6. Ηχητικά Περιβάλλοντα ΙΙ: Ηχοπερίπατος
  7. Ηχητικός Σχεδιασμός Ι: Σχέση Εικόνας - Ήχου
  8. Ηχητικός Σχεδιασμός ΙΙ: To Soundtrack και τα δομικά του στοιχεία
  9. Ηχητικός Σχεδιασμός ΙΙΙ: Ο Ήχος στις Παραστατικές Τέχνες, Podcasts και Ραδιόφωνο
  10. Παρουσιάσεις Προόδου
  11. Ηχητικός Σχεδιασμός & Αισθητική: Σημειολογία, Ρεαλισμός και Υπερπραγματικότητα
  12. Ήχος και Χώρος: Εξελιγμένες Τεχνικές Ηχητικής Προβολής
  13. Παρουσιάσεις Τελικών Έργων Φοιτητών

🔵 🔴 🟡 Εργαστήριο (2 ώρες)

  1. Ψηφιακοί Σταθμοί Εργασίας Ι: Βασικές Λειτουργίες
  2. Μικρόφωνα και Τεχνικές Ηχογράφησης
  3. Ψηφιακοί Σταθμοί Εργασίας ΙΙ: Βασικές Τεχνικές Επεξεργασίας του Ήχου
  4. Ψηφιακά Εργαλεία: Προηγμένες Τεχνικές Επεξεργασίας του Ήχου
  5. Παρουσιάσεις Προόδου
  6. Ηχοπερίπατος
  7. Ψηφιακοί Σταθμοί Εργασίας ΙΙΙ: Εργασίες με Κινούμενη Εικόνα
  8. Ομαδική Δραστηριότητα: Ηχητικός σχεδιασμός με Ζωντανό Αυτοσχεδιασμό
  9. Τεχνικές Foley
  10. Παρουσιάσεις Προόδου
  11. Στοιχεία Μετά-παραγωγής (Post Production) Ι
  12. Στοιχεία Μετά-παραγωγής (Post Production) ΙΙ
  13. Παρουσιάσεις Τελικών Έργων Φοιτητών
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Γλώσσα αξιολόγησης: Ελληνική

🔵 🔴 🟡 Μέθοδος αξιολόγησης: 

  • Project προόδου Ι – ποσοστό βαθμού (20 %)

  • Project προόδου ΙΙ – ποσοστό βαθμού (30 %)

  • Τελικό Έργο – ποσοστό βαθμού (50 %)

ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ - ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ
  • Πρόσωπο με πρόσωπο
  • Λογισμικό ανοιχτού κώδικα για την ψηφιακή επεξεργασία του ήχου
  • Καταγραφικά ήχου
  • Χρήση ψηφιακών παρουσιάσεων και υπολογιστή κατά τη διάλεξη.
  • Χρήση εργαστηριακών ασκήσεων σε υπολογιστές.
  • Υποστήριξη μαθησιακής διαδικασίας και διάθεση υλικού μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.
  • Επικοινωνία με φοιτητές μέσω e-mai και μέσω ηλεκτρονικού χώρου συνομιλιών στο e-class.
eCLASS ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

https://eclass.uop.gr/courses/3931/ 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

🔵 🔴 🟡 Συγγράμματα Μαθήματος [ΕΥΔΟΞΟΣ]

  • Λώτης, Θ., & Διαμαντόπουλος, Τ. (2016). Μουσική πληροφορική και μουσική με υπολογιστές. Αποθετήριο Κάλλιπος.
  • Λώτης, Θ., & Lotis, T. (2023). Σύνθεση Ηλεκτρονικής Μουσικής. Αποθετήριο Κάλλιπος.
  • Chion, M. (2010). Ο Ήχος στον Κινηματογράφο. Εκδόσεις Πατάκη.
  • Alten, S. (2004). Παραγωγή και Επεξεργασία Ηχου με Ηλεκτρονικά Μέσα. Έλλην.
  • Καραμανλής, Ο. (2021). Σύνθεση και Επεξεργασία Ήχου με το SuperCollider. Φιλάτος

Έξτρα Βιβλιογραφία

  • Μνιέστρης Ανδρέας. (2014). Σχετικά με την απόδοση στα ελληνικά μερικών βασικών όρων της θεωρίας του Pierre Schaeffer. 3ο Συνέδριο Ακουστικής Οικολογίας «Ακουστική Οικολογία και Εκπαίδευση», 14–21.
  • Μπουμπάρης, Ν. (2015). Αναλύοντας την ακουσματική εμπειρία—Προς μια πολιτισμική κοινωνιολογία του ήχου. Επιστήμη και Κοινωνία: Επιθεώρηση Πολιτικής και Ηθικής Θεωρίας10, 207–247.
  • Ballou, G. (2008). Handbook for Sound Engineers. Taylor & Francis.
  • Chion, M. (2019). Audio-Vision: Sound on Screen. Columbia University Press.
  • Collins, K. (2020). Studying Sound: A Theory and Practice of Sound Design. MIT Press.
  • Cox, C., & Warner, D. (2004). Audio Culture: Readings in Modern Music. A&C Black.
  • Crook, T. (2002). Radio Drama. Routledge.
  • Kahn, D. (1999). Noise, Water, Meat: A history of sound in the arts. MIT Press.
  • Kim-Cohen, S. (2009). In the Blink of an Ear: Toward a non-cochlear sonic art. A&C Black.
  • Schafer, R. M. (1994). The Soundscape: Our sonic environment and the tuning of the world. Destiny Books.
  • Sider, J., & Freeman, D. (2003). Soundscape: The School of Sound Lectures, 1998-2001. Wallflower Press.
  • Viers, R. (2014). The Sound Effects Bible: How to Create and Record Hollywood Style Sound Effects. Michael Wiese Productions.
  • Wishart, T., & Emmerson, S. (1996). On Sonic Art. Psychology Press.

Μαθήματα Εξαμήνου